Followers

Sunday, June 14, 2009

..::LAFAZ YANG TERSIMPAN::..

" Mak tengok la ni, semua dah lukis. Mak, kak jue, kak sara, kak nang, abang, kak aleng, tina." Rengek saya.

" Wah... cantik! pandainya tina lukis." Pujuk mak.

" Tapi cikgu suruh lukis gambar keluarga, macam mana nak lukis gambar arwah ayah ni?." Balas saya.

" Minta tolong kak nang lukiskan." Pinta mak.



.....................................


" Kak, mak suruh tolong lukiskan muka arwah ayah."

" Lukislah sendiri."

" Tak tau.."

" Kalau nak tau muka arwah ayah, tengoklah muka pakcik, sama, mirip sangat." Jawab kak nang yang dari tadi sibuk dengan kerja-kerja sekolahnya. Pakcik yang di maksudkannya tadi adalah adik kepada Arwah Ayah.

" Tapi yang tu kan muka pakcik, mana boleh sama dengan muka ayah. Muka ayah, muka ayah! muka pakcik, muka pakcik! " Bisik hati saya yang sebenarnya ada rasa sedikit tidak berpuas hati. Saya langsung tidak dapat menggambarkan wajah Arwah Ayah kerana pemergiannya ketika itu, saya baru berusia 4 tahun.



.....................................



" Mak, yang adapun gambar ayah masa bujang, yang lain kan semua dah hilang." Kedengaran kak nang berbisik dengan mak di hadapan televisyen.

" Mana gambar keluarga yang kamu tiga beradik dulu? bagilah yang tu." Kata mak.

" Nah, lukislah yang ni." Kak nang menghulurkan gambar keluarga yang ketika itu mereka baru tiga beradik, kak nang yang masih bayi duduk di pangkuan mak, kak sarah berdiri di sebelah kiri mak dan kak jue berdiri di sebelah kanan Arwah Ayah. Mereka masing-masing berusia 9 bulan, 3 tahun dan 4 tahun.

" Hehe.. comelnya kak nang. Tapi kat sini muka arwah ayah masih muda, takkan nak lukis muka mak sekarang dan muka arwah ayah masa muda ni." Kata saya yang sebenarnya masih sukar untuk membayangi wajah Arwah Ayah.

" Kalau cikgu tanya, cakaplah macam ni. Ayah saya memang handsome cikgu, dulu, kini dan selama-lamanya, wajah dia takkan berubah, percayalah cikgu." Usik kak nang sambil menunjukkan gaya dialog yang kononnya untuk saya kepada cikgu.

Kelihatan mak melirik pada kak nang sambil tersenyum.


Tanpa bersoal jawab, saya cuba melukis wajah Arwah Ayah dengan 'bantuan' gambar hitam putih itu tadi.


Dan hasilnya, Alhamdulillah dapat 'pingat' huruf A. Handsome juga arwah ayah ni. Bisik hati saya.



............ KISAH 16 TAHUN YANG LALU.............



Hari ini genaplah 20 Tahun pemergian Arwah Ayah,

Salam Sayang yang penuh kerinduan dengan LAFAZ YANG TERSIMPAN buat Arwah Ayah yang tersayang..

"Selamat Hari Bapa" buat semua bapa-bapa di seluruh dunia.

Untuk Kami adik beradik, tiada yang terlepas di setiap saat hari-hari kami mengingati Arwah Ayah. Doa-doa kami buat Mak dan Arwah ayah sentiasa mewarnai kehidupan, kerana kelahiran kami atas nama cinta suci, Mak dan Arwah Ayah. Kami amat menghargainya di dunia hingga ke akhirat nanti, Insya Allah.

Terima kasih Ya Rabbi, Terima kasih Mak, Terima Kasih Mak, Terima Kasih Mak, Terima Kasih buat Arwah Ayah yang sentiasa di rindui..

Dari Kami... anak-anak, menantu-menantu dan cucu-cucu Mak dan Arwah Ayah.

::> Untuk bakal menantu dan cucu yang kini sedang berbahagia di rahim Umminya. Maaf di pinta, kerana keluarga ini tidak dapat menghadiahkan seorang ayah mertua dan seorang datuk buat kalian. Namun, keluarga ini sentiasa mendoakan kebahagiaan kalian, dan semoga kehadiran kalian dalam keluarga ini menambahkan lagi seri kebahagiaan kami. <::

No comments:

Post a Comment