Followers

Monday, June 8, 2009

KEDEGILAN YANG SEMAKIN CAIR

"Assalamualaikum.."

"Wa'alaikumsalam, ha! awak ke Rostina?"

"Iya, saya Cikgu."

"Adik Junaina?"

"Ha'ah."

"Sorang je? Kakak mana?"

"Kejap lagi dia datang, dia kata ada benda nak siapkan dulu."

"Benda apa yang dia nak siapkan?"

"Tak tau."

"Aik, kakak sendiri pun tak nak ambil tahu?"

"Hmmm..Sabar jelah.." ( bisik hati saya )


..................................................................................


"Lepas solat Asar ni, saya nak semua peserta perempuan pakai tudung lengkap dengan anak tudung, jangan sehelai rambut pun nampak ! yang selempang-selempang tu tolong turunkan, pakai tudung biar menutup aurat ! bukan nak tutup urat leher je ! dan satu lagi pakai stokin ! yang pakai t-shirt lengan pendek, tolong tukar ! di sini hanya t-shirt lengan panjang sahaja di benarkan. Sama juga macam peserta lelaki tadi, saya tak nak tengok kamu pakai seluar jean, kita sekarang ni dalam hutan, saya tak nak nanti jin datang menuntut seluar dia yang kamu pakai. Faham?." Cikgu Nasir yang saya temui pagi tadi nampak garang dan menakutkan.

"Fahaaaam....". Jawab 43 orang peserta perempuan, namun mulut saya tidak pun terbuka untuk menjawab.

Dengan perasaan yang pelbagai, mata saya melirik pada kakak saya yang bertugas sebagai urusetia program tersebut.

"Nak balikkkk.." ( bisik hati saya )

Kakak tersenyum, seperti mendengar bisikan hati saya.


..................................................................................



Program Ijtima' Pelajar-Pelajar Islam Sabah ( IPIS ) Kali ke-8 yang di adakan selama 6 hari julung-julung kalinya saya sertai, kalau sebelum ini saya selalu mengikuti program-program sekolah rendah saya dan hanya bersuka-suka kerana pengisiannya juga yang penuh dengan permainan 'suka-suka'.

Program ini adalah "Dunia Baru" saya sebagai pelajar Tingkatan 1. Hati saya yang penuh rasa 'terpaksa' mengikuti program ini langsung tidak melihat apa positif nya saya menyertai program sebegini.

Setelah mengamati wajah-wajah setiap peserta hanya 4 orang sahaja yang saya kenali, kawan-kawan satu sekolah menengah saya. Bukan tidak mahu menyapa mereka tapi kerana mood yang tidak kena pada tempatnya merelakan diri untuk berseorangan.



..................................................................................


"Kak, orang nak balik.."

"Tunggulah dulu, tinggal 4 hari lagi.. kita sama-sama balik, mak pesan jangan tinggalkan kau, nanti ada apa-apa terjadi akak yang kena."

"Alaa.. 4 hari tu lama.."

"Tak lama.. sekejap je tu, jangan selalu tengok jam."

"Kenapa kak senyum?"

"Akak tengok dari semalam kau selalu jeling jam, agak nya kalau jam tu boleh bercakap mesti dia kata, apa jeling-jeling? ada hutang?"

Kami ketawa..




.................................................................................



"Ok, malam ni sudah 3 hari kita bersama-sama dalam program IPIS ni. So, mulai esok kita akan ada aktiviti-aktiviti lasak yang mencabar dan sangat-sangat menyeronokkan semuanya khas di cipta untuk kamu, macam mana semua..suka tak..???"

"Takkk..."

"Sukaaa..."

"Tengok lah macam mana..."

"Best ke???"

"Aktiviti macam mana??"

Macam-macam jawapan yang di berikan. Riuh dewan dibuatnya.




..................................................................................



Entah kenapa pagi ini saya rasa sedikit bersemangat di bandingkan dengan hari-hari sebelumnya." Hari ini aktiviti mencabar, aktiviti apa ya? tak sabar rasanya "

Dalam semua aktiviti-aktiviti lasak yang diadakan, Alhamdulillah hampir semua aktiviti berjalan dengan lancar dan saya tiada masalah untuk melakukannya. Namun ada satu aktiviti yang mencabar kreadibiliti saya sebagai 'orang bandar'.

"Aktiviti ni kami namakan "Mencapai ke puncak". Apa yang abang nak kamu lakukan, setiap kumpulan akan di 'hadiah'kan sebuah pokok mangga, di mana setiap kamu kena panjat pokok ni dan cari posisi masing-masing, syaratnya kesemua ahli mesti sampai ke atas kemudian kakak-kakak dan abang-abang fasi akan bagitahu apa yang perlu kamu lakukan. Di sini hanya ada 8 pokok jadi hanya 8 kumpulan sahaja yang akan mendahului yang 8 kumpulan lagi ikut abang!."

Ya Allah, kena panjat pokok! habislah.. seumur hidup saya, saya tak pernah panjat pokok.

"Cepat..."

"Cepat..."

Bergilir-gilir ahli-ahli kumpulan memanjat pokok sambil di perhatikan oleh para urusetia dan fasilitator.

Tibalah giliran saya." mana kakak ni.." Dari awal lagi kelibat kakak saya tidak kelihatan.

"Tina, cepat..."

"Tak nak.."

"Cepat panjat.."

"Tak nak, takut.."

"Panjat saja.. kakak-kakak fasi ada, jangan takut"

"Eeee.. orang kata tak nak! tak nak lah...". Terasa mahu menangis sahaja ketika itu.

"kak nang...." jeritan hati saya, sambil mata mencari-cari.



"Yang 13 orang ni kenapa tak panjat?"

"Diorang tak nak cikgu." jawab seorang abang fasilitator yang dari tadi tidak berhenti- henti meminta kami untuk panjat pokok. Kedegilan kami, mencabar dirinya.

Cikgu Nasir dengan muka yang garang dan tegas meminta kami untuk panjat pokok. Namun jawapan kami tetap sama.

"tak nak la cikgu.. takut.."

"Kamu semua ni daripada mana?"

Masing-masing menjawab. Kesemunya:
6 orang dari Tawau
5 orang dari Sandakan dan
2 orang dari Kota Kinabalu

"Oooo, patutlah... orang-orang bandar !"

Kami saling berpandangan. Bukan semua orang bandar tak pandai panjat pokok, cuma kebetulan kami memang tak pandai. Walhal, ada sahaja orang-orang diantara kami sudah sampai di atas pokok.

"Kamu jangan nak tunjuk lagak di sini ! Jangan ingat kamu budak bandar saya akan kecualikan. Di sini kamu semua sama ! kalau mereka panjat kamu juga kena panjat."

Ketegasan Cikgu Nasir semakin terserlah, sehingga loghat Kedah nya juga terserlah.

Perlahan-lahan kami berepecah dan menuju ke pokok kumpulan masing-masing, mereka di atas sudah melakukan aktiviti yang kelihatannya seronok tapi diri saya tetap tidak mahu untuk panjat pokok. Kedegilan yang masih beku.


..................................................................................



Selesainya sahaja kumpulan saya membuat persembahan lakonan, kelihatan kakak saya seperti tengah berbincang sesuatu dengan Cikgu Nasir.


"Sekarang dah masuk pukul 11.00 malam. Abang nak kamu semua masuk bilik masing-masing dan terus tidur. Esok, pukul 4.00 pagi semua mesti ada di sini, siap dengan wudhu' kita qiamullail di sini. Insya' Allah, cikgu Roslan yang akan datang dalam pukul 4.15 pagi, beliau akan bersama-sama kita dalam qiam nanti". Abang Osman yang rajin berceloteh setiap malam sepanjang program. Malam ini adalah malam terakhir kami bersama-sama dalam program IPIS kali ke-8.





.................................................................................


Subuh yang amat bermakna. Cepat sahaja berlalu. Hari ini kami akan pulang ke rumah masing-masing, kalau sebelum ini tidak sabar untuk pulang ke rumah namun pagi ini terasa berat untuk meninggalkan sahabat-sahabat yang selama 6 hari kami setilam, sebilik, sekumpulan, seprogram dan sekampung. Walaupun hanya selama 6 hari namun ukhuwah yang terjalin tanpa di sangka telah melepaskan linangan air mata yang sukar untuk di luahkan. Peserta lelaki dan peserta perempuan, titisan air mata pada hari itu tiada bezanya, kesemuanya kerana ukhuwah yang terjalin tanpa di rancang.

Kenangan itu, adalah kenangan yang terindah! tiada nilaian nya! ia milik kita! kerana kenangan itu menjadikan KEDEGILAN ITU SEMAKIN CAIR !. Kakak berbisik, " Semalam Cikgu Nasir kata, kedegilan kau sudah cair !."

No comments:

Post a Comment