Followers

Tuesday, June 2, 2009

Banyakkan menulis, membaca dan merenung


Diantara saranan yang dapat melegakan hati adalah dengan ILMU yang banyak, pengetahuan yang melimpah dan wawasan yang luas, selain itu juga adalah pemikiran yang dalam, berpandangan jauh, kemampuan mengungkap hakikat segala sesuatu, hujah yang bernas dan banyak lagi.


Sesungguhnya, orang yang berilmu sentiasa berlapang dada, memiliki hati yang tidak sempit, serta mempunyai jiwa yang tenang dan luas.


Ilmu akan bertambah
Dengan banyak mengajarkannya
Dan akan berkurang
Jika terus dipendam begitu sahaja


Seorang pemikir barat mengatakan :
"Saya mempunyai catatan harian tebal yang tersimpan dalam laci pejabat, diatasnya tertulis "kebodohan-kebodohan yang saya lakukan". Saya tuliskan semua kesalahan, keterlanjuran dan hal-hal remeh yang saya lakukan setiap hari agar saya dapat menghilangkan semua itu."


Dr. 'Aidh bin Abdullah Al-Qarni Berkata:
"Anda bukan orang pertama melakukan itu, Para Ulama' terdahulu dan umat islam telah melakukan dengan bermuhasabah secara mendalam dan mengawal diri dengan ketat.


Hasan Al-Bashri mengatakan:
"Seorang muslim lebih banyak bermuhasabah diri sendiri daripada menilai temannya."

Rabi' bin Khutsaim selalu menulis apa yang dia ucapkan dari hari jumaat ke hari jumaat yang berikutnya. Jika apa sahaja yang dia ucapkan selama seminggu itu baik, maka dia akan memuji Allah, dan jika sebaliknya, maka dia beristighfar.


Dan orang-orang yang memberikan apa-apa yang mereka telah berikan (sedekah) dengan hati penuh rasa takut (kerana mereka tahu) bahawa sesungguhnya mereka akan kembali kepada Tuhannya ( Al-Mu'minun :60)

No comments:

Post a Comment