Followers

Saturday, October 31, 2009

Selamat Berbahagia...

Terasa bahagia bila dapat bersama dengan sahabat-sahabat yang sekian lama tak bersua. Terlepas juga rasa rindu bila bercerita perihal masing-masing yang telah lama 'menyepi' . Dalam hidup saya zaman sekolah menengah adalah zaman yang paling menyeronokkan terutama dalam tingkatan 4 dan 5. Bersama dengan kawan-kawan yang agak 'gila-gila' tapi tak adalah segila penghuni di Tanjung Rambutan atau orang-orang yang tak berakal. Kami normal, berakal cuma agak nakal mungkin kerana kami berada dalam kelas yang sama selama 2 tahun dari tngkatan 4 hinggalah naik ke tingkatan 5 'muka-muka' yang sama sahaja hanya ada pertambahan sorang dua pelajar baru.

Tak sangka saya, dapat berjumpa dengan kawan se'gila-gila' saya dulu. Noralinah, sekali nampak dah macam model tingginya, dulu pun memang dialah juara ketinggian dalam kelas. Kami sempat menjamu selera sambil meng'update' cerita terbaru kawan-kawan sekolah. Alahai.. ramainya kawan-kawan saya yang dah berumahtangga dan tak kurang juga yang bakal-bakal mendirikannya. Rasanya dalam 23 orang kami, hanya tinggal 9-10 orang lagi yang masih 'single'.



POLIGAMI

Ketika memasuki tajuk Poligami dalam subjek Pendidikan Islam, Ustazah Noriah sempat bertanya kepada kami.

Saya nak tanya pelajar perempuan dulu, ada tak yang dalam kelas ni setuju berpoligami?

Langsung tiada sorang pun yang mengangkat tangan. Kami hanya tersenyum saling berpandangan.

Hemm, maknanya semua tak setuju.. OK, saya nak tanya lelaki pula, siapa yang setuju berpoligami?

kelihatan majoriti pelajar lelaki dengan bangganya mengangkat tangan di iringi dengan senyum sinis mereka. Masing-masing menjawab :

dua boleh..

tiga pun ok gak..

uiks, alang-alang beb! aku kahwin 4..

gatal juga kau ni..

confirm ke ko boleh adil?


Kemudian mata kami tertumpu kepada sorang pelajar lelaki yang dengan selamba menjawab:

Bagi saya ustazah, Kahwin satu lagi afdal. Sekurang-kurangnya tak payah fikir pasal adil tak adil.

Wey Ramli, ko ni..tak sporting..

Ha'ah.. kami main-main jelah..

Siapa nak kahwin ramai-ramai, kami ni saja takut-takutkan budak perempuan..


Berderai tawa kami.

Lepas Keputusan SPM kami diumumkan, Ramli adalah orang yang pertama mendirikan rumahtangga.



SELAMAT BERBAHAGIA

Selamat berbahagia hingga ke syurga buat sahabat-sahabat..

RAMLI & NORSHIDA.. hero dah dua..heroinnya bila lagi..

ZARINA & ALIAS.. Anak-anak kamu memang comel-comel..macam makcik Tina dorang..hehe..

ZURAIDAH & SYAMIL.. Tahniah dapat baby girl..

ROZILAWATI & FADHLULLAH.. Fawwaz Naufal dah masuk 4 bulan..saya tak sempat2 lagi nak datang rumah kamu.. Insya'Allah datang nanti..=)

SYUHADAH & AZRI.. Tahniah atas berita baik..dah masuk 4 bulan yea..(^_^)


Tahniah juga buat sahabat-sahabat yang lain..tak cukup page kalau nak senaraikan semua.

Wednesday, October 7, 2009

Diari Seorang Guru Tadika..




Final Exam "SeMalaysia". Kami berdebar, namun mereka tetap ceria.

Sungguh tidak terasa, masa begitu pantas berlalu dan hari ini telah pun memasuki bulan yang kesepuluh dalam tahun masihi iaitu Oktober. Beberapa kali saya meletakkan kalender masihi 2009 di hadapan saya sambil membelek hari-hari yang telah berlalu dan tak mungkin akan berulang lagi lalu saya bermonolog dalaman, hampir ayat yang sama keluar dari ingatan saya. Beberapa hari sahaja lagi yang tinggal untuk saya meneruskan amanah dan tanggungjawab yang di berikan pada saya untuk melangsaikannya.

"Silibus insya'Allah mampu saya habiskan seminggu sebelum exam, kerana saya perlu membuat revision sebelum hari exam tiba."

Debaran semakin terasa bila bertemu dengan guru-guru lain yang masing-masing menceritakan kebolehan pelajar-pelajar mereka yang telah mampu menguasai sukatan pelajaran yang di kehendaki bagi menghadapi peperiksaan akhir tahun yang di adakan selama lima hari, bermula 19-23 oktober 2009 ini secara serentak di seluruh Malaysia.
Terasa sepeti saya pula yang mengambil exam, bukan mereka.

Dua hari lepas, sempat saya bersembang dengan seorang ibu kepada anak murid saya. Kami membincangkan tentang exam yang akan tiba dan saya hanya mampu mencadangkan tajuk-tajuk yang perlu di tekankan bedasarkan penilaian saya dalam 'mengkaji' soalan-soalan exam tahun-tahun yang sudah kerana kami pihak guru-guru sendiri tidak mengetahui soalan-soalan yang akan keluar dalam exam nanti kerana ia dikeluarkan sepenuhnya oleh Bahagian Peperiksaan, JABATAN PASTI PUSAT yang mana, kertas-kertas soalan Peperiksaan Akhir Tahun ini di selaraskan di seluruh Malaysia.Kertas soalan hanya akan tiba di sekolah PASTI masing-masing sehari sebelum Exam bermula. Ini bermakna, anak-anak murid saya akan menghadapi peperiksaan serentak dengan rakan-rakan 'sePASTI' mereka di seluruh negara.

Semalam, seorang parent pula datang ke PASTI menjemput anaknya, sempat kami bersembang. Beliau menceritakan kepada saya gelagat anaknya ketika di rumah terutamanya bila di panggil untuk mengulangkaji pelajaran ada saja jawapannya. "Ala..ibu tak payah la ajar lagi..syah dah tau.. cikgu tina dah ajar pun semua tu.." Kami ketawa sambil menggelengkan kepala. Istighfar saya mendengarnya.

Luaran, saya berbangga ketika nama saya disebut dengan sebesar pujian dari anak didik saya. Masya'Allah, memang benar saya dah ajar semua tu (dalam silibus). Tapi, jauh dari sudut hati, saya rasa debaran, risau, takut dan bermacam lagi kalau-kalau mereka lupa apa yang telah saya ajar sebelum ini, kalau-kalau juga banyak lagi kekurangan dalam pengajaran saya dan kalau-kalau yang banyak lagi untuk di persoalkan. Ini semua tanggungjawab saya untuk memastikan mereka berjaya menerima refleksi hasil pembelajaran yang memang itu adalah hak mereka yang di amanahkan pada saya. Mungkinkah juga pertanyaan ini akan saya terima di akhirat kelak nanti? Ya Allah, hanya Engkau Maha Mengetahui dan Memahami isi hatiku ini. GooD LucK For My StudenTs!!