Followers

Pages

Saturday, July 25, 2009

INSPIRASI HIDUP

Alhamdulillah. Syukur yang tidak terhingga kepada yang Maha Pencipta langit dan bumi serta seluruh Makhluk Nya.

Setiap hujung minggu saya pasti akan dipenuhi dengan pelbagai program yang di anjurkan, sama ada terlibat secara langsung ataupun tidak ianya pasti akan memerlukan komitmen yang tinggi untuk dilaksanakan bersama sahabat-sahabat seperjuangan agar program-program yang di adakan itu berjalan dengan jayanya, InsyaAllah.

Hari ini saya sepatutnya berada di PWTC menjadi hakim untuk program SAUDARA BARU anjuran JAKIM. Namun, kerana janji saya kepada anak saudara ( Amirah )untuk datang melihat dia dalam Sukaneka Tahunan Tadika Islam Permata Indah, terpaksa saya batalkan dan replace pada sahabat lain, (thanks & sorry fizah ;)) kerana "Janji mesti di kotakan". Alhamduliullah, mira johan 2 acara ( Susun tin & Cari guli dalam tepung ) tapi wajahnya nampak biasa sahaja, mungkin kerana Umminya tak dapat datang kerana adik demam panas. "Ummi kena jaga adik" puas abahnya pujuk.




SEINDAH UKHUWAH SEMANIS BICARA,
KITA LAKSANAKAN IMPIAN BERSAMA




Beberapa minggu yang lepas, Nisa' Gombak telah berjaya melaksanakan satu lagi visi bagi tahun ini dalam menjalinkan ukhuwah sesama islam khususnya kepada golongan remaja yang memerlukan perhatian. Program Teen Circle mempunyai matlamat yang tinggi, bukan sahaja memberi pengetahuan agama kepada masyarakat di sekitar gombak, malah ianya juga adalah salah satu medan kepada aktivis Nisa' untuk membawa remaja-remaja tersebut mengikuti pentarbiyahan secara khusus agar hasrat untuk memurnikan agenda dakwah umum itu terlaksana.





"MATEMATIK SEPERTI KEHIDUPAN, NAMUN KEHIDUPAN TIDAK SEPERTI MATEMATIK"

Hampir setiap minggu saya terima SMS daripada adik-adik yang pernah mengikuti program bersama saya dalam NISA', SPIES, Program ADUN, PTRS dan macam -macam lagi. Akak minta maaf kalau ada SMS yang tak berbalas (tak da kredit kot!, atau mungkin sibuk). Apa yang ingin saya ceritakan sebenarnya? Em, semalam saya terima SMS daripada seorang bekas peserta Program SMART CAMP 1 anjuran Pejabat ADUN Gombak Setia. Tiba-tiba sahaja nombor yang tak di kenali terpapar di skrin Handphone saya dengan SMS yang cukup ringkas "Salam kak tina, betul ke berdakwah tu wajib? tapi kalau kita x minat, xpe ke, kalau xnak?;)".
Selepas berbalas SMS, barulah saya ingat tentang adik sue yang merupakan Penghuluwati program ketika itu. Sempat saya membelek beberapa buah buku berkenaan dakwah. Panjang lebar kalau nak cerita dalam SMS. Saya hanya dapat memberikan point-point yang penting, Walupun ringkas, namun saya bersyukur kerana dia dapat memahami.


BERDAKWAH SATU KEWAJIPAN

Dakwah adalan satu wasilah yang Allah s.w.t tentukan dalam penyampaian ajaranNya kepada umat manusia. Para Rasul yang di utuskanNya telah menjadikan amalan berdakwah sebagai tugasan yang mesti mereka laksanakan. Setiap Rasul telah menempuh pelbagai halangan dan rintangan daripada kaum mereka dalam melaksanakan tanggungjawab berdakwah, firman Allah s.w.t dalam surah Al-Nahl ayat 125 yang bermaksud :

"Serulah ke jalan Tuhan mu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang lebih baik"

Berdakwah menyebarkan risalah Allah adalah merupakan tanggungjawab Rasul yang utama. Mereka menunaikannya tanpa rasa jemu, putus asa, kecewa dan hampa walaupun tidak ramai dikalangan umatnya yang dapat menerima apa yang di utarakan. Nabi Nuh a.s umpamanya telah menghabiskan usianya untuk menjalankan tugasan dakwah tanpa rasa jemu dan berputus asa, walaupun hanya segelintir sahaja dari kalangan kaumnya yang mahu mengikutinya. Allah s.w.t menerangkan hal tersebut dalam firman Nya dalan Surah Nuh ayat 5 dan 6 yang bermaksud:

"(setelah puas menyeru mereka) Nabi Nuh berdoa dengan berkata ; Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menyeru kaumku siang dan malam (supaya mereka beriman): Maka seruanku itu tidak memberikan mereka (suatu faedah pun) selain daripada mereka melarikan diri (dari kebenaran)."

MAKSUD BERDAKWAH

Dakwah secara umumnya ialah menyeru, mengajak, memujuk, mentarbiyah, mendidik, melatih, serta memimpin orang yang di seru supaya mengakui kebenaran risalah Allah s.w.t yang di bawa oleh Pesuruh Nya iaitu Rasulullah s.a.w. Isi kandungan dakwah yang utama antaranya ialah mengAgung dan MengEsakan Allah s.w.t, mengyakini dan mengimami perkara 'ghaibiyyat' melalui konsep "kami dengar dan kami taat" segala perkara yang datangnya dari Allah s.w. t, perkara yang berhubung kait dengan peribadatan kepada Allah s.w.t perkara yang berkaitan dengan hubungan manusia dengan manusia, dan hubungan manusia dengan alam.

Dakwah juga menurut Islam untuk mencegah dan melarang perkara mungkar dalam pelbagai bentuk dari di sebar dan bebas di lakukan seperti mana segala bentuk amalan telah dapat di hapuskan melalui dakwah Rasulullah s.a.w, melalui dakwah jugalah baginda s.a.w telah memberitahu Umatnya bahawa Allah s.w.t telah menggariskan segala amalan yang membawa kepada ketaatan dan pengabdian yang akan mendapat balasan syurga dan demikian juga sebaliknya, Allah s.w.t memberitahu manusia tentang amalan mungkar dan keji yang menyebabkan kepada kemurkaan Allah. Melalui dakwahlah kita dapat lihat akan keberkesanan, kesyumulan dan kesempurnaan ajaran Islam untuk memandu serta membaya hidayah kepada umat manusia seluruhnya hingga ke hari kiamat di sebarkan melalui dakwah.

Dakwah yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w, kemudiannya di teruskan oleh para sahabat, golongan tabi'in dan seterusnya oleh umat islam yang terdahulu dan telah memperlihatkan hasilnya apabila ajaran Islam tersebar luas ke seluruh pelusuk dunia .Ianya dapat di terima dengan baik oleh pelbagai lapisan bangsa dan masyarakat. Marilah sama-sama kita menjadikan tugas berdakwah sebagai tugas harian yang di lakukan untuk kebaikkan kita bersama dan bagi membina ummah yang hidup berlandaskan ajaran Islam yang Syumul. Sampaikanlah walau sepotong ayat.
Waullahu 'alam..

1 comment:

  1. salam sejahtera..

    dakwah ertinya jua memberi 'tahu', memberi sesuatu agar mad'u mengeTAHUi sesuatu..

    Tahu akan AGAMA,
    Tahu akan TUHAN-nya,
    Tahu juga akan siapa diri..

    kerna dakwah itu sungguh murni nilainya,
    manis jalan likunya,
    indah di hujungnya,

    teruskan berdakwah! ISLAM memerlukan serikandi seperti-mu..

    chaiyok!

    ReplyDelete