Followers

Pages

Saturday, August 29, 2009

BERSEDERHALAH DALAM BERSUARA ATAU MELANGKAH




“Bodoh! Bangang! Kalau saya kata buat dan siapkan ikut prosedur, prosedurlah, walaupan tak cukup masa awak kata, itu bukan masalah saya. Ini kerja awak, awak orang bawahan, dengar dan ikut sahaja arahan saya!”

Tengkingan yang lantang begitu kedengaran walaupun bilik setiausaha wanita itu 100 meter jaraknya dari bilik-bilik yang lain.

“Apasal la kau ni bangang sangat, nampak tak kotak besar tu tak masuk van, yang kau pergi tutup pintu van tu buat apa? Lembap betul!!”

Kelantangan suara yang membingitkan telinga di kawasan sekitar sebuah kedai runcit, walhal, pembantu lelaki itu tidaklah jauh dari pemandu van yang dari awal tadi hanya duduk bersandar di tempat duduk pemandu.


Senario seperti ini biasa sahaja kedengaran, bahkan ianya pernah berlaku di hadapan mata kita sendiri yang boleh sahaja kita menjadi saksi di setiap episod yang sering berulang seperti ini yang tiada bezanya sama ada satu bangsa , satu negara apatah lagi sebaliknya.


Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Dan sederhanakanlah dalam berjalan (melangkah) dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara itu ialah suara keldai.” (Surah Luqman : 19)


Suara yang kuat sebenarnya boleh mengakibatkan kerosakkan pada gegendang telinga. Meninggikan suara adalah tanda seseorang itu telah terpedaya, hanya mementingkan diri dan tidak prihatin terhadap orang lain. Apa yang dimaksudkan ‘sederhana’ itu adalah tidak melantangkan suara hingga boleh menimbulkan kemarahan pada orang lain yang juga boleh menggangu orang persekitaran dan tidak pula terlalu perlahan sehingga langsung tidak kedengaran. Sebaik-baik perkara adalah pertengahan. Sesiapa yang mengangkat suaranya tanpa ada sebab munasabah adalah menyerupai keldai dan seburuk-buruk suara adalah teriakkan keldai. Scottish Proverb berkata “A man is a lion for his own cause”. Setiap manusia itu tidaklah sempurna.


Menyederhanakan suara adalah lambang adab yang murni, kepercayaan pada diri dan keyakinan pada perkara yang di suarakan. Berlidah tajam, bercakap kasar dan suka menengking merupakan adab yang buruk dan keji. Pada kebiasaanya, orang yang bersikap sedemikian adalah meragui akan nilai perkara yang di tuturkanya itu atau tidak pula meyakini dengan ketinggian serta kehebatan nilai diri sendiri.


Kebahagiaan dan keharmonian adalah pada kesederhanaan dalam setiap tindakan dan perkataan.Langkah yang sederhana menuju kepada matlamat yang mulia tidak sambil lewa dan sombong. Mengatur langkah dan bercita-cita dengan bersifat ceria dan progresif adalah yang terbaik.


Pendek kata, riak dan sombong seperti memalingkan muka, atau apa sahaja sikap yang mencerminkan kerendahan nilai diri seseorang itu adalah dalam keadaan takbur dan hanya berasa kagum dengan diri sendiri malah tidak prihatin terhadap orang lain. Ini jelas membuktikan bahawa orang seperti ini menghidapi ‘penyakit’.
Seperti dalam buku Thoughts on Courage, Albert Schweitzer ada berkata:
“Not one of us knows what effect his life produces, and what he gives to others that is hidden from us and must remain so, though we are often allowed to see some little fraction of it. So, that we may not lose courage. The way in which power works is a mystery…”

Allah kurniakan kita akal serta kelebihan-kelebihan yang ada pada diri, hanya ianya tersembunyi. Selamilah, kerana di situ ada banyak kuasa yang penuh misteri dalam nilai diri sendiri.

No comments:

Post a Comment